Порушення слуху у дітей передбачає, що вони мають отримувати спеціальне навчання та відповідні супутні послуги. Поняття «порушення слуху» часто використовується для описання широкого діапазону розладів, пов’язаних з розладами слуху, що включає і глухоту.
Глухота визначається як цілковита відсутність слуху або його значне зниження, внаслідок якого сприймання та розпізнавання усного мовлення неможливе.
Порівняно з глухими, діти зі зниженим слухом (слабочуючі – зниження слуху від 15 до 75 дБ) мають слух, який з допомогою аудіопідсилювальної апаратури, дає змогу сприймати мовлення оточуючих.
Поширення. Різні джерела фіксують, що шість із 1000 новонароджених дітей мають порушення слуху, в одної дитини із цих шести фіксують глухоту. В цілому, у світі щодня народжується 33 дитини з різним ступенем зниження слуху. Багато з цих дітей мають інші порушення та особливі потреби.
Симптоми.Звук вимірюється за гучністю або інтенсивністю (вимірюється в децибелах) та за частотою або висотою тону (вимірюється в герцах). Порушення слуху можна класифікувати за характером порушення слухової функції (звукопроведення або звукосприймання). Розрізняють звукопровідну (кондуктивну), звукосприймальну (перцептивну), при їх поєднанні можна говорити про змішану форму порушення слухової функції.
Окрім цього, береться до уваги характер патологічного процесу і його локалізація: втрата слуху, спричинена захворюванням або порушеннями в зовнішньому або середньому вусі. Людина з ушкодженими шляхами передачі звуку, зазвичай, має можливість чути за допомогою спеціальних пристроїв, або після медичного/хірургічного втручання.
Сенсорна (перцептивна) втрата слуху є наслідком ураження делікатних сенсорних клітин у внутрішньому вусі або нервів, що з ними з’єднані. Така втрата слуху може бути в діапазоні від незначної до суттєвої. Часто це перешкоджає людині чути одні частоти краще за інші. Таким чином, навіть після підсилення звуку, людина із сенсорною втратою слуху може чути тільки окремі звуки, безуспішно використовуючи технічні засоби.
Змішані форми втрати слуху означають, що порушення локалізуються в зовнішньому, середньому та внутрішньому вусі. Втрата слуху є наслідком ушкодження нервів або клітин центральної нервової системи, як на шляху до мозку, так і з мозку.
Загалом, діти, які мають втрату слуху від 15 до 75 дБ вважаються слабочуючими, вище ніж 90 дБ – вважаються глухими (за педагогічною класифікацією).
Навчання. Втрата слуху або глухота не впливають на інтелектуальні можливості людини або на її здатність навчатися. Проте, дитина зі зниженим слухом потребує спеціальних навчальних послуг для того, щоб отримати адекватне навчання. Такі послуги можуть охоплювати:
Дітям зі зниженим слухом важче, ніж дітям, які добре чують, засвоювати нові слова, граматику, правильно будувати і розуміти речення. Для глухих дітей або тих, у кого спостерігається значне зниження слуху, завчасне, постійне використання наочних моделей комунікації (таких як мова жестів, дактиль, коли букви позначаються певною комбінацією пальців рук, та спеціальна вимова) та/або користування звукопідсилювальною апаратурою можуть зменшити певні мовленнєві проблеми. Глухі діти з дошкільного віку мають виконувати спеціальні вправи для розвитку мовлення та навичок спілкування. Важливо, щоб фахівці (вчителі та сурдопедагоги) працювали спільно, аби навчити дитину максимально використовувати її залишковий слух навіть тоді, коли перевага віддається жестовій мові. Оскільки переважна більшість глухих дітей (понад 90%) народжується від батьків котрі чують, програми мають містити інструкції для батьків щодо виховання дітей у родині.
Люди зі зниженням слуху можуть використовувати для комунікації жестову мову, усне мовлення або комбінувати їх. Мовленнєва комунікація охоплює вимову, читання по губах, використання залишків слуху. Комунікація дактилем передбачає використання знаків пальцями на позначення букв з дотриманням правопису рідної мови.
Люди з різним ступенем зниження слуху мають у своєму розпорядженні певні допоміжні засоби, зокрема, текстові телефони дають людині змогу надрукувати повідомлення та відправити його через телефонну мережу.
|
Діти особливо уразливі до погіршення слуху, що пов'язаний зі шкідливим шумовим впливом, причому, як правило, це відбувається безболісно та поступово. Надмірний шум завдає шкоди мікроскопічним сенсорним рецепторам, що знаходяться у внутрішньому вусі дитини.
У внутрішньому вусі міститься від 15 до 20 тисяч таких рецепторів, і ушкоджені рецептори більше не можуть передавати звукову інформацію в мозок. Ситуацію погіршує й той факт, що ушкодження слуху при надмірному шумовому впливі носить практично незворотний характер.
Важливість ранньої діагностики
Експерти вважають, що перші кілька років життя дитини - є найбільш важливими для його розвитку. Недостатньо гарний слух може значно уповільнити розумовий розвиток малюка. І якщо недостатній слух діагностований пізно, може бути упущений критичний час для стимуляції слуховых проходів, що ведуть до слухових центрів мозку. У дитини може відбутися затримка розвитку мови, що призведе до уповільнення навичок спілкування і навчання.
На жаль, більшість проблем зі слухом виявляються досить пізно. Від початку погіршення слуху і до того часу, як ви можете помітити очевидні ознаки порушення слуху у вашого малюка, може пройти досить значний час. Існує кілька ознак, залежно від віку дитини, за якими ви можете зрозуміти, що зі слухом усе гаразд:
Немовля: повинен здригатися при сплеску руками в 1-2 метрах від нього й заспокоюватися при звуку вашого голосу.
Від 6 до 12 місяців: повинен повертати голову, чуючи знайомі звуки, і подавати голос у відповідь на звернену до нього людську мову.
1,5 року: Повинен говорити прості односкладніі слова й показувати на частині тіла, коли його просять.
2 роки: повинен виконувати прості команди, подані голосом без допомоги жестів, і повторювати за дорослим прості слова.
3 роки:повинен повертати голову безпосередньо до джерела звуку.
4 роки: повинен виконувати по черзі дві прості команди (наприклад "Помий руки і їж суп").
5 років: повинен уміти підтримувати просту розмова й мати більш-менш виразну мову.
Школяр: Погіршення слуху у школярів часто проявляється у вигляді неуважності під час уроків, недостатньої концентрації, поганого навчання, частих застуд і вушного болю.
Якщо ви помітили, що ваш малюк відстає в слуховому і/або мовному розвитку, або має проблеми зі слухом, негайно проконсультуйтес з лікарем.
Вправи для розвитку слуху й зору

Збільшують інтеграцію зорових і слухових навичок, розслаблюють плечі та шию, поліпшують поставу, активізують слух і пам'ять.
1. Схрестіть руки на грудях. Помасажуйте вздовж ключиці з плавним переходом на плечах. Схрестіть руки за головою, стискаючи пальці. Натисніть на плечі. Відпочиньте в цьому положенні.
2. Устаньте, відведіть руки в сторони долонями нагору та уявіть, що в кожній руці лежить м'яч. Нахиліть підборіддя до грудей. Вдихніть, проведіть плавну лінію у вигляді арки від однієї руки до іншої. Видихніть, трохи нахиліться вперед, поверніть долоні вниз, голову в початкове положення. Повторіть в іншу сторону.
3. Направте погляд в одну точку на рівні очей, що знаходиться на відстані метра. Схрестіть руки на грудях, упираючись пальцями в дельтоподібні м'язи. Глибоко вдихніть. Дивлячись у крапку, кивніть головою.
4. Руки розслабте, відведіть у сторони. Уявіть, що з плеча однієї руки росте пензель. Подивіться на плече і намалюйте цим пензлем усе, що бачите, плавними подовжніми мазками, керуючи плечем.
5. Устаньте, зігніть коліна. Долоні заведіть за вуха, великими пальцями торкаючись нижньої щелепи. Масажуйте пальцями голову. Очі широко відкриті. Підніміть голову вгору. Потягніть шию. Губами зімітуйте рибу. Подивіться навколо і зімітуйте розмову з іншими рибами.
6. Сядьте зручно, ноги розставте, розслабте коліна. Обійміть руками голову, торкаючись правою рукою лівого вуха і навпаки. Пальцями висувайте потилицю вперед. Закрийте очі й покладіть голову на руки. Розгойдуючи з боку в бік, глибоко дихайте. Відчуйте, що ваше тіло — це опора.
7. Глибоко дихайте, дивіться вдалину. Носом «малюйте» горизонтальні, вертикальні та діагональні вісімки навколо предмета, на який дивитеся. Проробіть вправу з декількома предметами.
Діти з дефектами слуху
Глухота - це тяжкі порушення слуху, внаслідок яких людина нездатна сприймати звукову інформацію в будь-яких або майже будь-яких формах.
Сліпо-глухота - це комбіноване ураження органів зору і слуху, при якому спостерігаються важкі порушення розвитку, зокрема комунікативних навичок.
Порушення, слуху - це постійне або тимчасове порушення слуху. Люди з порушеним слухом звичайно здатні сприймати певні звукові сигнали, зокрема мовлення.
Кожен звук характеризується двома показниками: силою (що вимірюється в децибелах) і частотою (що вимірюється у герцах). Люди з порушенням слуху не сприймають слабких звуків або звуків певних частот, при цьому можуть спостерігатися ураження одного вуха чи обох вух. Лікарі поділяють порушення слуху на кілька категорій: незначні, невеликі, посередні, значні і глибокі. При оцінюванні можливостей перебування в освітніх закладах глухими вважаються діти, які здатні сприймати звуки силою 71-90 децибелів і вище.
Діти і тиша - це несумісні поняття. Адже відомо, що там, де є діти, завжди галас, сміх, розмови. Музика, звуки природи, слова, спілкування - усе це недоступне дітям з вадами слуху. Так, на 100 новонароджених, які добре чують, припадає одна дитина з високим ступенем глухуватості. Важко, передати трагедію сім'ї, у якій росте дитина, котра недочуває або просто не чує. Без своєчасної допомоги її майбутнє - інвалідність. А починається лихо дуже рано, в утробі матері. Саме там людина починає чути. З цього часу світ звуків стає її оточенням, природним джерелом інформації, значення якого неоціненне. Як не допустити біди? Як допомогти дітям з вадами слуху?
Кожна мати повинна знати, що може спричинити порушення слуху у її дитини.
Якщо дитина належить хоча б до однієї з наведених нижче груп ризику, у разі затримки в неї мовної активності, виникнення логопедичних проблем або затримки розвитку, слід негайно звернутися до фахівців.
Такими факторами є:
- спадкова сімейна глухота або глухуватість (загроза народження дитини з вадою слуху, якщо хворий один з батьків, становить 50%);
-інфекційні захворювання, особливо вірусні, які перенесла вагітна жінка (найбезпечніші краснуха (червона висипка), кір, цитомегаловірусна інфекція, епідемічний паротит, вітряна віспа, оперізуючий лишай);
-епідемічний менінгіт;
-резус-конфлікт матері та плоду;
-асфіксія новонародженого, який мав показники за шкалою Алгара 0-3 бали; •загроза викидня, токсикози, гестози вагітних;
-внутрішньочерепні пологові травми та анатомічні деформації голови і шиї, зокрема, вушної раковини, незрощення губи або піднебіння;
-мала вага дитини за народження (1500 г і менше);
- гемолітична хвороба новонародженого;
- прийом антибіотиків під час вагітності, алкогольна та інша інтоксикація;
У той же час, хоч як це не парадоксально, коли майбутня мама перехворіла отитом (захворювання, навіть з частковою втратою слуху), малюку це ніяк не зашкодить.
Існує ризик глухоти, пов'язаний з іншими патологіями. Це аномалії зовнішнього вуха, захворювання очей (синдром Уенера), захворювання кістково-м'язової системи (щелепно-лицьовий дизостоз, хвороба Педжета, мармурова хвороба), захворювання нирок, патологія нервової та ендокринної системи.
На все це слід звернути особливу увагу.
Перші два роки життя малюка дуже важливі для його розвитку. Малята зазвичай отримують свої знання шляхом сприйняття мови під час спілкування з іншими особами. Глухота різко зменшує цю здатність дитини, а також, і можливість розвивати мовні навички. У 82% дітей порушення слуху виникають на 1-2 році життя, тобто у передмов-ний період або під час становлення мовлення. Ось чому необхідно якомога раніше виявити втрату слуху.
Наведені запитання допоможуть батькам виявити ці відхилення:
-Чи здригається дитина від гучних звуків у перші 2-3 тижні?
-Чи з'являється у неї реакція на Ваш голос у віці 2-3 тижні?
-Чи повертається дитина у віці 1 місяць на звук голосу поза нею?
-Чи повертає дитина у віці 3 місяці голову у бік голосу або брязкальця? •Чи пожвавлюється дитина у віці 1-3 місяці під час звертання до неї?
-Чи реагує дитина у віці 1,5-6 місяців криком та широким розплющенням очей на
різні звуки?
-Чи є "гуління" у дитини у віці 2-4 місяці?
-Чи помічаєте Ви нове емоційне лепетання у дитини за появи батьків?
Що ж робити батькам, коли вони дізнаються, що їхній малюк чує дуже погано або зовсім не реагує на звуки навколишнього світу?
Не гаяти часу і йти до лікарів.
На жаль, через брак інформації, у багатьох випадках порушення слуху у дітей виявляють лише у 3-7 річному віці, тобто пізніше критичного віку. Саме в цей час дитина біологічно "запрограмована" на навчання.
Тим часом сучасний рівень розвитку електроніки, діагностичної апаратури дозволяє досліджувати слух у будь-якому віці.
За спеціальною методикою на базі комп'ютера можна за 3-5 хвилин обстежити навіть новонароджену дитину і визначити стан її слуху.
Майже не буває випадків, щоб до масової школи потрапила зовсім глуха, сліпа, сліпоглухоніма дитина. Це дефекти очевидні, вони легко розпізнаються без спеціального вивчення, і тому таких дітей, як правило, зразу відправляють до відповідних спеціальних шкіл. Такі ж дефекти, як туг дорослими, самі ж діти не розуміють свого дефекту. Через це зустрічаються випадки, коли діти зі зниженим слухом навчаються у масових школах, але зазнають при цьому великих труднощів і тому часто вчаться погано.
Ці труднощі пов'язані з тими особливостями, які виникають у дітей з недосконалістю чуттєвого пізнання. Слабочуюча дитина, навчаючись у загальноосвітній школі, не розуміє пояснень вчителя на уроці не тому, що матеріал для неї важкий, а тому, що вона не чує або чує не все з того, про що говориться. Адже зниження слуху може бути різним. У деяких випадках діти не сприймають шепітної мови, а інколи погано чують навіть голосну, сприймають її лише біля вушної раковини.
Зниження слуху негативно позначається насамперед на розвитку мовлення дітей. Недоліки мовлення залежать від ступеня зниження слуху, віку дитини, в якому виникає цей дефект, та умов розвитку дитини.
Слабочуюча дитина поволі засвоює окремі слова, тому словниковий запас у неї дуже обмежений. Коли вона приходить до школи, її словникий запас складає не більше 20-30 слів.
Якщо ж зниження слуху не різке, оволодіння мовою відбувається з меншими труднощами, і запас слів може бути достатнім. Проте недоліки мовлення виявляються у помилковому вимовлянні слів і помилках у граматичній будові слів і речень.
Слабочуючі діти не чують ненаголошених складів, тому неправильно розуміють значення окремих слів і неправильно їх застосовують.
Якщо слух у дитини порушився вже після оволодіння нею мовленням, наприклад, у шкільному віці, вона говорить граматично правильно, але має недоліки у вимові. Водночас мовлення всіх слабочуючих має певні особливості, а саме: змішування дзвінких з глухими, шиплячих зі свистячими, твердих з м'якими звуками, а також плутають проривні "п", "т", "к", замість африкат "ц" і "ч" уживають один із звуків, що їх складають.
Часто слабочуючі сприймають слово не повністю і в зв'язку з цим говорять або частину слова, або вимовляють його неправильно. Наприклад, замість "стій" слабочуюча дитина говорить "тій", замість "одягається" - "дява".
Недочуваючи звернені до них слова, слабочуючі перекручують їх: замість "ліжко" говорять "літо", замість "трамвай" - "тавай". Нерідко від слова залишається лише контур: "пилівок" замість "пиріжок".
У слабочуючих дітей спостерігається і відхилення у граматичній будові мови, особливо у тих, що мають зниження слуху з раннього дитинства.
Серйозні недоліки трапляються у дітей зі зниженим слухом у писемному мовленні. Не засвоївши достатньою мірою звукового складу слова, вони пишуть не ті слова, що їм диктують. Наприклад, учитель диктує слово "молоко", а учень пише "молото".
Зниження слуху негативно позначається на навчальній діяльності дітей. Недочуваючи пояснення вчителя, учні отримують неповну, а інколи і спотворену інформацію, тому знання їх характеризуються недостатньою точністю, поверховістю, прогалинами. Поступово це призводить до невстигання. Часто педагоги, які не розуміють справжньої причини недосконалості знань слабочуючих, відзначають їхні безглузді відповіді, невідповідні до інструкції дії. Спираючись на такі прояви дітей, педагоги схильні іноді вважати їх розумово неповноцінними і ставлять питання про переведення до допоміжної школи.
Тим часом у слабочуючих є характерні особливості, які відрізняють їх від розумово відсталих. Це насамперед нерівномірність у якості виконання навчальних завдань. Однакові за складністю завдання слабочуючі у загальноосвітніх школах виконують по-різному: інколи бездоганно, а інколи зовсім неправильно. Часто причина різних результатів роботи полягає у тому, що у першому випадку давався зразок виконання, який учень сприймав зором, або інструкція до виконання подавалася досить голосно й учень добре чув. У другому випадку дитина виявляє безпорадність у роботі через те, що не чула добре змісту завдання.
У розумово відсталих такої нерівномірності у навчанні не виявляється, у них недосконалість знань носить сталий характер.
Для того, щоб уміти розпізнати слабочуючих серед невстигаючих і надавати їм своєчасну допомогу, педагогам школи, психологові, батькам необхідно добре знати особливості цих дітей. Якщо учень виявляє своєрідні мовні порушення, краще реагує на звернення, коли бачить того, хто говорить, і зовсім не звертає уваги на зауваження або запитання, якщо воно подається позаду учня або в кінці класної кімнати, у педагога повинна виникнути думка про вади слуху в даної дитини. У таких випадках насамперед потрібно порадити батькам звернутися до фахівця, щоб зробити аудіограму і визначити ступінь збереження слуху. Залежно від цього вирішується питання про тип школи, де має навчатися дитина.
Освітні аспекти
Порушення слуху і глухота не впливають на інтелектуальний, пізнавальний потенціал людини чи її здатність до навчання. Як правило, такі діти навчаються у спеціальних школах-інтернатах для глухих дітей, для дітей зі зниженим слухом, де вони дістають базову середню освіту, політехнічні знання і певну професійну підготовку. Школа має два відділення. Комплектування кожного з них відбувається згідно зі ступенем зниження слуху і розвитку мовлення. Великого значення у цих школах набуває корекцій-на робота. Навчання здійснюється у класах, обладнаних спеціальною звукопідсилюючою апаратурою. Програма і методи навчання відповідають можливостям дітей. Завдяки цим умовам слабочуючі не лише здобувають освіту, а й у них удосконалюється слух і успішно розвивається мовлення.
В окремих випадках за умови відповідного висновку психолого-медико-педагогіч-ної комісії діти з порушенням слуху можуть навчатися і в загальноосвітній школі (інтегроване навчання). Щодо інтегрованого навчання осіб з вадами слуху до цього часу немає одностайної думки.
Всесвітня федерація глухих не рекомендує надавати допомогу будь-якому типу інтеграції цих осіб у масову школу, оскільки це не відповідає інтересам глухих і їхній всебічній підготовці.
Водночас було визнано, що глуха дитина може навчатися у масовій школі за умов:
- ранньої діагностики;
- нормального розвитку дитини;
- допомоги з боку батьків;
- наявності сурдопедагогічних засобів;
- готовності масової школи до прийому глухої дитини;
- ґрунтовного ознайомлення учителів з проблемою ураження слуху.
Цікавим видається той факт, що деякі країни фактично відмовилися від інтегрованого навчання таких дітей (Швеція, Данія). Інші, навпаки, відмовилися від спеціальних шкіл. Наприклад, в Італії глухі навчаються спільно з дітьми, які чують. При цьому останніх навчають мови жестів.
Є приклади інтегрованого дошкільного навчання цієї категорії дітей і в Україні. Так, поряд з індивідуальною формою інтегрованого навчання в деяких навчальних закладах (ЗОШ, середніх спеціальних, вищих) створено групи (класи) для дітей із сенсорною дисфункцією.
Однак діти з такими вадами потребують у школі спеціальної допомоги. їм надаються такі послуги:
- регулярні заняття з логопедом (отоларингологом, аудіологом);
- підбір слухового апарата чи інших підсилюючих пристроїв;
- послуги спеціального перекладача (для дітей, які користуються мовою знаків);
- вибір зручного місця в класі, щоб дитина могла читати по губах учителя і добре бачити субтитри навчальних відеофільмів;
- допомога "секретаря", який записує слова присутніх, що дає глухому учневі можливість брати активну участь у навчальному процесі;
- оволодіння вчителем і однокласниками альтернативними системами спілкування, якими користується дитина з порушеним слухом (наприклад, мовою знаків);
- надання рекомендацій.
Люди з порушенням слуху можуть спілкувати ся за допомогою оральних чи мануальних засобів. В оральному спілкуванні використовується мова, читання по губах, а також залишковий слух. Мануальне спілкування здійснюється через знаки (жестова мова). Можна також використовувати обидва методи одночасно.
Для дітей з. порушеним слухом розроблено багато корисних пристроїв і систем, зокрема, текстові телефони (ТТ, ТТУ, ТДД). Вони дають можливість глухим людям спілкуватися по телефону практично будь з ким.
У роботі з дітьми з порушеним слухом доцільно використовувати такі стратегії та підходи:
- садіть дитину за першу парту, щоб вона добре бачила вчителя, зону гри, інших дітей; визначте, на якій відстані можна розмовляти із учнем з погіршеним слухом;
- пропонуйте дитині заняття, які дають їй можливість користуватися залишковим слухом;
- розмовляйте з нормальною швидкістю, не підвищуючи голос і без надмірної артикуляції губами;
- не розмовляйте з учнем, стоячи до нього спиною чи навпроти джерела яскравого світла; вус а і борода можуть заважати дитині бачити рухи губ; губна помада може зробити губи виразнішими:
- використовуйте широковживані слова та речення; за потреби повторюйте і перефразуйте; їх або демонструйте дитині, що від неї вимагають;
- коли Ви хочете привернути увагу учня, звертайтесь до нього на ім'я; вчіть дитину стежити за Вашим обличчям; перед тим, як що-небудь говорити дитині, впевнюйтеся, що його увага сконцентрована на Вас;
- використовуйте візуальні і тактильні наочні посібники; демонструйте дитині бажану поведінку абю пропонуйте це робити іншим учням;
- учіться замінювати елементи живлення у слухових апаратах та інших електронних допоміжних пристроях; •заохочуйте учня з порушеним слухом говорити під час групових занять, давайте
йому для цього достатньо часу. Відомі випадки, коли педагоги, навчаючи слабочуючих дітей у такий спосіб, домагаються гарних результатів - учні успішно закінчують школу. Слід зазначити, що такі виключні випадки можливі там, де велику додаткову роботу з учнем проводять удома батьки.
Конкретні поради
1. Знайте стан вимови Вашої дитини.
2.Звертайтесь до дитини словесною мовою і не приймайте від неї ніяких мімічних повідомлень, спонукайте її до висловлювань розмовного типу.
3.Часто самі звертайтесь до дитини з питаннями, повідомленнями, спонукайте її до цього також.
4. Використовуйте кожну можливість для розмови на різні теми.
5.Не гнівайтесь на дитину, якщо вона невірно вимовляє слова. Доброзичливо, спокійно допоможіть їй.
6.Якщо дитина не знає, як сказати те чи інше слово, підкажіть їй, змушуйте повторити вірно.
7.Домагайтесь правильної вимови дитиною слів, фраз. Жодний дефект вимови не залишайте невиправленим.
8.Спочатку дайте зразок правильної вимови слова. Якщо Дитина знову зробила помилку, починайте зі складу, потім підключайте його до слова, а слово - до речення.
9. Підтримуйте намагання дитини до спілкування з чуючими.
10. Добре знайте стан слуху Вашої дитини:
а) яке вухо чує краще;
б) на якій віддалі від вуха, що чує краще, дитина сприймає мову нормальної
гучності без звукопідсилюючої апаратури та з індивідуальним слуховим апаратом.
11.Вимагайте від дитини постійного носіння індивідуального слухового апарата.
12.Слідкуйте за станом індивідуального слухового апарата та гігієною вуха.
13.Тримайте постійний зв'язок з учителем слухомовної роботи.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО РОЗВИТКУ СЛУХОВОГО СПРИЙМАННЯ ТА ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ З ВАДАМИ СЛУХУ
1.Мати тісний зв'язок зі школою. Знати основи розвитку слухового сприймання та формування мовлення дітей з вадами слуху.
2.Постійно тримати в полі зору шкільне життя дитини. Цікавитись її успіхами і проблемами, труднощами та інтересами.
3.Постійно консультуватися зі спеціалістами-сурдологами (лікарями, педагогами) про стан слухового сприймання дитини. Вживати відповідних заходів щодо його покращення.
4.Придбати для дитини в ранньому віці індивідуальні слухові апарати та стежити за їх правильним використанням.
5.Періодично обстежувати стан слуху дитини у відповідних закладах. За необхідності проводити лікування.
6.Під час перебування дитини вдома продовжити роботу щодо формування словника, навичок слухового сприймання, вимови. З дітьми необхідно говорити постійно.
7.Приділяти особливу увагу сприйманню дітьми теле- та радіопередач. З даного питання консультуватися з учителями-дефектологами.
8.Всім членам сім'ї потрібно знати основні вимоги слухового сприймання та формування вимови, проявляти до дітей зі зниженим слухом терпіння, доброзичливість, тактовність.
9.Встановити і дотримуватися чіткого режиму. Визначити обов'язки кожного члена сім'ї. Спільно з дітьми планувати життя родини.
10. Знати коло товаришів своєї дитини, зони її неформального спілкування.
11.Виховувати у дітей відповідальне ставлення до свого здоров'я, прищеплювати розуміння свого обов'язку, готувати до життя, до свідомого вибору професії, працювати над інтеграцією дитини в середовище чуючих людей.
12.Обговорювати (без навчань, залякувань, докучливості) проблеми і перспективи життєдіяльності. Особливу увагу звернути на попередження алкоголізму, наркоманії, токсикоманії.
13.Навчати дітей протистояти агітації прихильників нездорового способу життя, розвивати вміння відстоювати свою позицію.
14.Обмежувати доступ дітей до інформації, яка популяризує шкідливі звички (окремі кінофільми, відеофільми, публікації тощо).
15.Пояснювати шкідливість вживання дітьми наркотиків, тютюну, алкоголю, токсичних речовин (зміни фізичного стану, поведінки і т.д.).
16.Бути готовим до консультації з педагогами, психологами, медиками; до відвертої розмови з дитиною, до прийняття певних рівіень. Відгукуватися на інформацію про відхилення у поведінці дитини.
Як зберегти дитині гарний слух?
Щодня мільйони людей піддаються шумовому впливу, який експерти визначають «той, що дратує слух і шкідливий для здоров'я". І дійсно, незалежно від того, живете ви у великому місті або невеликому селищі, ви можете потрапити у 87% людей, які згодом ризикують втратити частину слуху.
Немає коментарів:
Дописати коментар